Módszerek,  Önismereti workshop

Hangterápia

Mire jó az éneklés? Mit ad az éneklés keltette rezgés testünkben?

  • stresszoldás, immunrendszererősítés, félelemoldás, memóriafejlesztés, 
  • érzelmeink megélése, kifejezése, feldolgozása (nagy öröm, nagy bánat)
  • mentális oldottság, öröm, közösségi élmény
  • dadogás, beszédhibák, autizmus, parkinzonkór, demencia, tüdőbetegség, fájdalomtűrés, horkolás ellen
  • vérkeringés (testfiatalító, hangszalag, mandula, nyirokcsomó, arcbőr, megfázás ellen)
  • testedzés (hasizom, helyes tartás, helyes légzés)

Mentálhigiénés célzatú énekes csoportfoglalkozás 

Megcélzott közönség, résztvevők olyan egészséges átlagemberek, akik szeretnének:

  • saját magukkal találkozni közelebbről az éneklés által
  • gyakorolni az éneklés örömét, saját hangjukat megtalálni, vagy arra jobban rátalálni, hogy szabadon tudják használni
  • kórusba járni, de azt gondolják, hogy nem tehetik meg, mert nem tudnak énekelni
  • szabadon, minimális keretek között előképzettség nélkül megélni a közös zenélés lehetőségét, újfajta csoportos élményt megtapasztalni
  • improvizálni
  • elfogadó és megtartó közegben időt tölteni

Mire van szükség a résztvevő részéről?

  • játékosságra, tanulási kedvre, nyitottságra
  • motiváltság, elszántság, bátorság új tapasztalatokra, 
  • bizalomra, türelemre, kitartásra, elfogadásra önmaga és mások felé, 
  • csapatszellemre, összetartásra (közös munkára való igény)

Mit kap egy résztvevő?

  • Elfogadó megtartó közeget, melyre a vezető folyamatosan ügyel
  • Védett, elegendő nagy helyiséget, ahol szabadon lehetséges a munka
  • Játékos feladatok kapcsán együttműködés öt-tizenöt motivált csoporttársat hasonló érdeklődéssel, értékrenddel, hangkiadási, énekléses közös munka
  • Közös improvizációs zenei alkotásban részvétel

Szakirodalom:

Ádám, M. R. (1992). A Tanácsadás Pszichológiája -szöveggyűjtemény: A Tanácsadó és a csoport. Budapest: Tankönyvkiadó.

Buda, B. (2002). A mentálhigiéné szemléleti és gyakorlati kérdései. Budapest: Animula.

Budavári-Takács, I. D. (2011). A tanácsadási módszerek. Szent István Egyetem.

Căpușan, D. C. (dátum nélk.). https://lavitamed.ro/. 

Csíkszentmihályi, M. (2010). Az Öröm Művészete – Flow A Mindennapokban. Budapest: Nyitott Könyvműhely.

Fekete, A. (2018/5). A KREATÍV ZENE MAGYARORSZÁGON – Sáry László Munkásságának Előzményeiről, Életpályájáról. Parlando, http://www.parlando.hu/2018/2018-5/Sary_Laszlo_Fekete_Aniko.pdf?fbclid=IwAR04xXT7sYWn60PNYV6XceIhEoRAN408FW_H8sOmUwVsMpiCR_w3YA8Z1ww.

Forrai, K. (1995). Ének az Óvodában. Budapest: Editio Musica.

Forrai, M. (1941). A Karvezető. Budapest: Magyar kórus.

Kabdebó, B. E. (2015). ÉNEK-ZENEI ISMERETEK Tananyag az ének-zenei kritériumvizsgához. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem.

Kodály, Z. (1972). Utam a Zenéhez. Budapest: Zeneműkiadó Vállalat.

Kodály, Z. (1982). Visszatekintés I. Budaapest: Zeneműkiadó Vállalat.

Rebecca Joy Stanborough – Medically reviewed by Debra Rose Wilson, P. M.-B. (2020. november 10). 10 Ways That Singing Benefits Your Health. MFA.

Satyananda, S. S. (2013). Ászana, Pránájáma, Mudrá, Bandha. Veszprém: Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Yoga Publication Trust edgedélyével Bihar School of Yoga.

Szondy, M. (2012). Megélni a Pillanatot. Budapest: Kulcslyuk.

Tihanyi, B. (2016). A zenei bizsergés pszichofiziológiai háttere és terápiás felhasználása. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola.