Hangterápia
Mire jó az éneklés? Mit ad az éneklés keltette rezgés testünkben?
- stresszoldás, immunrendszererősítés, félelemoldás, memóriafejlesztés,
- érzelmeink megélése, kifejezése, feldolgozása (nagy öröm, nagy bánat)
- mentális oldottság, öröm, közösségi élmény
- dadogás, beszédhibák, autizmus, parkinzonkór, demencia, tüdőbetegség, fájdalomtűrés, horkolás ellen
- vérkeringés (testfiatalító, hangszalag, mandula, nyirokcsomó, arcbőr, megfázás ellen)
- testedzés (hasizom, helyes tartás, helyes légzés)
Mentálhigiénés célzatú énekes csoportfoglalkozás
Megcélzott közönség, résztvevők olyan egészséges átlagemberek, akik szeretnének:
- saját magukkal találkozni közelebbről az éneklés által
- gyakorolni az éneklés örömét, saját hangjukat megtalálni, vagy arra jobban rátalálni, hogy szabadon tudják használni
- kórusba járni, de azt gondolják, hogy nem tehetik meg, mert nem tudnak énekelni
- szabadon, minimális keretek között előképzettség nélkül megélni a közös zenélés lehetőségét, újfajta csoportos élményt megtapasztalni
- improvizálni
- elfogadó és megtartó közegben időt tölteni
Mire van szükség a résztvevő részéről?
- játékosságra, tanulási kedvre, nyitottságra
- motiváltság, elszántság, bátorság új tapasztalatokra,
- bizalomra, türelemre, kitartásra, elfogadásra önmaga és mások felé,
- csapatszellemre, összetartásra (közös munkára való igény)
Mit kap egy résztvevő?
- Elfogadó megtartó közeget, melyre a vezető folyamatosan ügyel
- Védett, elegendő nagy helyiséget, ahol szabadon lehetséges a munka
- Játékos feladatok kapcsán együttműködés öt-tizenöt motivált csoporttársat hasonló érdeklődéssel, értékrenddel, hangkiadási, énekléses közös munka
- Közös improvizációs zenei alkotásban részvétel
Szakirodalom:
Ádám, M. R. (1992). A Tanácsadás Pszichológiája -szöveggyűjtemény: A Tanácsadó és a csoport. Budapest: Tankönyvkiadó.
Buda, B. (2002). A mentálhigiéné szemléleti és gyakorlati kérdései. Budapest: Animula.
Budavári-Takács, I. D. (2011). A tanácsadási módszerek. Szent István Egyetem.
Căpușan, D. C. (dátum nélk.). https://lavitamed.ro/.
Csíkszentmihályi, M. (2010). Az Öröm Művészete – Flow A Mindennapokban. Budapest: Nyitott Könyvműhely.
Fekete, A. (2018/5). A KREATÍV ZENE MAGYARORSZÁGON – Sáry László Munkásságának Előzményeiről, Életpályájáról. Parlando, http://www.parlando.hu/2018/2018-5/Sary_Laszlo_Fekete_Aniko.pdf?fbclid=IwAR04xXT7sYWn60PNYV6XceIhEoRAN408FW_H8sOmUwVsMpiCR_w3YA8Z1ww.
Forrai, K. (1995). Ének az Óvodában. Budapest: Editio Musica.
Forrai, M. (1941). A Karvezető. Budapest: Magyar kórus.
Kabdebó, B. E. (2015). ÉNEK-ZENEI ISMERETEK Tananyag az ének-zenei kritériumvizsgához. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Kodály, Z. (1972). Utam a Zenéhez. Budapest: Zeneműkiadó Vállalat.
Kodály, Z. (1982). Visszatekintés I. Budaapest: Zeneműkiadó Vállalat.
Rebecca Joy Stanborough – Medically reviewed by Debra Rose Wilson, P. M.-B. (2020. november 10). 10 Ways That Singing Benefits Your Health. MFA.
Satyananda, S. S. (2013). Ászana, Pránájáma, Mudrá, Bandha. Veszprém: Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, Yoga Publication Trust edgedélyével Bihar School of Yoga.
Szondy, M. (2012). Megélni a Pillanatot. Budapest: Kulcslyuk.
Tihanyi, B. (2016). A zenei bizsergés pszichofiziológiai háttere és terápiás felhasználása. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pszichológiai Doktori Iskola.